kolmapäev, 12. märts 2014

Mina ja mind ümbritsevate inimeste areng


"Tuleviku Õpetaja" koolituse viimase nädala ülesandeks oli vaja koostada nn. essee küsimustele toetudes. 

Käesoleva kursusega liitudes oli mul endal mõte, et pean kindlasti läbima kõik "Tuleviku Õpetaja" kursused. Õnn, et kursustel osalemisel ei järgita reeglit - iga uue kursuse läbimiseks peab olema läbitud eelmine. Esimene kursus eelneb teisele, teine kolmandale jne. Eneseanalüüs ehk nn. null-kursus on minu arust loomulik osa iga kursuse alguseks.

Ühes oma ajaveebi sissekandes mainisin, et kolleegid minu ümber peavad mind eksperdiks (seda Berlineri mudeli põhjal). Iga õpetaja on omal alal ekspert, professionaal. Minu rolliks on enamasti olla juhendaja, tugiisik, vahendaja, motiveerija, suunaja (igasugused ilusad tegevused) nii juhtkonnale, õpetajatele kui ka õpilastele. 

Haridustehnoloogina pean ma teadma digimaailmas toimuvaid muudatusi (arenguid). Leidma sobilikud digivahendid. Arvestama nn. kliendi vajadusi. 

Mul on hea meel, et null-kursusel pidi täitma haridutehnoloogiliste pädevuste mudeli. See annab väga hea ülevaate arengust. Ma ei arvanud kursuse alguses, et vahepeal pean selgeks tegema mõne digivahendi. Hea, et see tehtud sai.

Enamasti kasutan ikka vahendeid, mis on n-ö harjumuspäraseks saanud. Erinevad koolitused, kuhu ikka satun, annavad võimaluse tutvuda ka uute vahenditega. Võrreldes kursuse algust ja lõppu võin öelda, et sain teada mitmeid huvitavaid digivahendeid, suhelda teistes koolides töötavate õpetajatega ja e-õppe vormis oli võimalik asju ajada. Kaasaegne.

Huvitav aspekt kursusel - süüvimine iseendasse. Kõrvutades varem läbitud kursused antud kursusega, siis mulle kui läbijale jäi tunne, et käesoleva koolituse üheks pidevaks jooneks oli reflekteerimine, analüüsimine, kogemuste jagamine. Positiivne tegevus, mis annab võimaluse panustada tulevikku, vaadata endasse. 

Iga teadmine ja oskus tuleb kusagil talletada. Südamest teeb head meelt, et kursuse nädalate ülevaade on kõik ühes kohas kättesaadav. Hilisem lugemine tuletab ju kõik meelde. Ajaveebi nimigi ütleb seda, et õpetaja võib olla õppija rollis. 

Uus vahend - Socrative - pakub mulle juba nüüdki võimaluse rakendada seda avatud uste päeval koolis. Näidata seda võimalust ka peaaegu uutele kümnendikele. Suheldes koolituse raames katsetanud kolleegidega oli hea meel tõdeda, et üks nendest tahaks kasutada seda vahendit näiteks aine arvestuse tegemiseks. Ühendada test kiire hindamisega. Lihtsustada tagasiside saamist ja samas kinnistada teadmisi õpetaja seisukohalt. Digivahendi kasutamine, katsetamine ja edasi andmine (koolitamine) andis ettekujutuse selle rakendamisest. Lisavõimaluse külastada ka kolleegide tunde. 

Ideaalis peaks endale iga vahendi selgeks tegema. Õpetajad võivad küsida mida iganes (nt tahavad saada enda ainest lähtuvalt materjali - lihtsam tundi minna). See toob rohkem kasu minule sel juhul, kui vahendi pean selgeks tegema iseõppimise teel. Vaadates laiemas aspektist, siis digiteadmise rakendamine eeldab seda, et mul on ligipääs iga õpetaja õppekavasse või tundide kavasse. Võimalus näha kasutamise kohti. Siit koorub välja üks probleem - edasiõpetamine. Ma võin väita ja tõestada, et kolleegide hulgas leidub inimesi, kes katsetavad (proovivad) uusi vahendeid. Motivatsioon ja julge pealehakkamine. Samas on ka neid, kes on pessimistid. Nad võtavad teadmiseks, aga ma ei saa kunagi kindel olla, et seda vahendit rakendatakse tulevikus. Lähtuvalt sellest tuleb enda arengut silmas pidades õppida juurde seda motiveerimise osapoolt (vähemalt arvan).  

Mis motiveeriks õpetajat? Iga uus asi nõuab harjumist. Nii nagu mulle on ikka öeldud, kui õpetaja jääb hätta, siis mina olen võtta. Neid motiveerib minu entusiasm ja kannatlikkus. Tavaliselt õpetaja pöördub murega enne minu poole ja me koos leiame lahenduse. Koostöö. Samas olen ma mõelnud ideena, et kooli uude aastaplaani tuleks panna digipäevad õpetajatele. See annaks võimaluse õpetajal tutvuda läbi praktika erinevate vahenditega. Meil on juba olemas koolitused õpetajalt õpetajale, mis on peaaegu samasuguse sisuga.

Oma ainetest lähtuvalt tahes tahtmata pean kasutama digivahendeid. Aastast aastasse tuleb korrigeerimisi teha. Olgu seda siis seniste asjade uuendamine või mõne huvitava lahenduse sissetoomine. Tagasiside õpilastelt mängib siin suurt rolli.

Kommentaare ei ole: