esmaspäev, 3. märts 2014

Kogemuste jagamine ...

Kiires elutempos on tegemist, et asjadega valmis saada. Seekordne "Tuleviku õpetaja" koolituse ülesanne oli uue digivahendi kasutamise kogemuse jagamine kolleegidele. 

Kursusel oli soovitatud kasutusele võtta Demingi mudel ja selle põhjal siis analüüs.



  • Eesmärgistamise/planeerimise etapp

PROOV: 
Katsetasin enda tunnis Socrative keskkonda, millest pikemalt oli juttu 23. veebruari sissekandes. 
IDEE ja EESMÄRK:
Socrative tundus huvitav, sest annaks näiteks õpetajal siseneda ka samasse keskkonda, kus õpilased igapäevaselt istuvad (nn laulatatud telefoniga). Muidugi saaks kasutada näiteks tulevikus toimuval e-päeval. Anda võimalus õpetajale nägemaks uut asja ja selle potentsiaali.
Eesmärk - haridustehnoloogi üks ülesannetest on ju vahendite tutvustamine. Enamasti iga uue vahendi õppimisel pean silmas pidama seda, et vahendit peaks saama kasutada kindlasti enda eriala tundides (juhul, kui ise õpin). Hiljem oskus seda õpetada ka teistele ehk vahendit peaksid saama kasutada ka teised, kellele teadmisi edasi annan. Alati tekib see koht, et kellele, kus ja kuidas. Tuleb leida vastus küsimusele "Mis on väljund ja mis kasu saab sellest õpetaja ja õpilane?" jne.
KELLELE ja KUIDAS:
Mõtlesin pingsalt, kuidas seda serveerida oma kolleegidele. Vaatasin käesoleva perioodi tunniplaani ja asi tundus keeruline, sest aeg koputab õlale. Leidsin õpetajate nimekirjast mõned innovaatilised ja hakkajad õpetajad, kes kindlasti prooviksid antud vahendit oma aine raames. 
Kokku sai lepitud eraviisilised õpetamised ja tundide külastused  - kiire tutvustus (keskkond, kasutamine, tulemused), milleks kasulik, kuidas rakendada ja mida see annaks. Lisaks jutu sisse seda, mida isiklikult olin kogenud ja mida see andis. 
HETKEOLUKORD:
Tartu Jaan Poska Gümnaasiumis tehakse koolitusi, mille raames õpitakse uusi asju (ka digivahendeid). Samas tuleb tõdeda, et tuleks hakata mõnda asja uuesti meelde tuletama või näidata ka uuemaid. Minu kui haridustehnoloogi peamine ülesanne on kolleegide koolitamine. Enamasti teen eraviisilisi koolitusi ja mis nagu näha annavad paremaid tulemusi. Vajadusel saab tehtud ka seminare. 
Eks asjade nägemine ole ikka vaataja silmades. Üldiselt ollakse nõus õppima juurde uusi teadmisi. Õppimine ja õpetamine on muutunud. Arenemise võimalusi on. Aeg seab omad piirid. Kui suudan õpetajatele midagi selgeks teha ja seda kasutatakse, siis olen oma panuse andnud :)

  • Teostamise etapp
PLAAN:
Eelmises etapist lähtuvalt tutvustasin digivahendit õpetajatele, keda sain kiiresti kätte ja kelle tunnis ma nägin vahendi kasutamisel potentsiaali. Õpetajad ainete järgi - inglise keel ja rahvuslik käsitöö. Ühele õpetajale andsin võimaluse tutvuda vahendiga veebipõhiselt ja seejärel teisele näitasin vahendit silmast silma vestlusel. Näidisena kasutasin enda tehtud küsitlust ja visualiseerisin enda nutitelefoni kaudu vastamist (viimast siis mõlemale). 
Pakkusin õpetajatele välja, et katsetame vahendit nende aine raames. Koostöös valmistasime ette tundide sisud ehk kus, kuidas ja mil viisil vahendit kasutada. Nii ju tekib kindlus õpetajal, et ta teab, mida ta teeb ja kuidas asi toimib.
INGLISE KEEL:
Antud aines sai valmistatud ette tund, kus õpilased pidid vastama raamatus olevatele küsimustele. Nende hulgas siis lünktekstid ja sõnade vastavusse seadmine. Katsetajateks osutus minu enda klass. Viibisin ise ka tunnis kohal. Õpetaja alustas tundi tavalise sissejuhatusega teemasse ja seejärel avas veebis vastamiseks lehekülje. Õpilastele andis ette aadressi ja nn toanumbri. 
Õpilastele anti ette ligemale 50 küsimusega tagasiside ankeet, kus viimane küsimus oli antud vahendi kohta ehk kuidas tundus selline vastamine.
RAHVUSLIK KÄSITÖÖ:
Käsitöö aines sattus tund olema teoreetiline, kus õpilased tutvusid erinevate rahvariietega - särgid, kleidid, ehted jne. Õpetajaga oli ettevalmistatud ettakande. Õpilaste tunni sisu või teadmiste kontrolliks oli võtta Socrative keskkonnas tehtud tagasiside ankeet, mis võrreldes inglise keelega sisaldas pilte ehk arva ära, mis on pildil ja loetelust õige vastuse leidmist. Seega õpilased pidid vastama nende teadmiste põhjal, mida nad mõned minutid tagasi said. Testi tegemiseks andis õpetaja samuti ette aadressi koos toanumbriga. Siin andsid õpilased märksõnadega tagasiside.

  • Analüüsimise ja parendamise etapp
TAGASISIDE:
Inglise keele õpetaja:
- Iga vastuse juures sai õpilane tagasiside - õpetaja tahtis seda, et õpilased saavad hiljem teada, mis on õiged vastused.
+ Vastuseid saab hiljem salvestada ja saab ka hinde nende põhjal panna.
+ Võimalus e-päevaks.
Rahvusliku käsitöö õpetaja:
- Ei saanud koostada küsimust, kus on mitu õiget vastust.
+ Testi sai lisada pilte.
Õpilased:
- Kui küsitakse mingi õpiku ülesande kohta (nt lünkade täitmine) ja vastuse jaoks tuleb infot otsida, siis eelnevalt tuleks lüngad täita õpikus ja seejärel nutitelefoni kaudu vastused sisestada.
+ Mugav, hea, mõnus, teinekordki.
+ Vaheldus tavapärasele tunnile.
ÕPPISIN:
*. Õpitud digivahend on tore. Seda saab ka siis kasutada, kui õpetaja on juhuslikult haigeks jäänud. 
*. Inglise keele õpetajalt saadud tagasiside põhjal näen, et jäi näitamata üks võimalus või koht, kus saab määrata, kas õpilane saab kohe tagasiside või mitte. Lisaks ka küsimuste järjekorra muutmine.
*. Kolleegidega mõtteid vahetades tulevad alati välja huvitavad ideed ja võimalused. Nagu ka nüüd, kuidas Socrative keskkonda paremini ära kasutada. Näiteks sisseastumistesti tegemiseks, tunnimaterjali kinnistamiseks.
HÄSTI ja HALVASTI:
*. Hea meel on, et valitud õpetajad tulid vastu digivahendi katsetamisel.
*. Harjumine ja juurutamine võtab aega. Mõte kiideti heaks.
*. Nutivahendeid (telefone, tahvelarvuteid) ei pruugi kõigil olla.
*. Wifi ei levi kõikidesse ruumidesse.
TULEVIK:
*. Vahendit ja selle võimalusi tuleks laiemalt publitseerida (näidata).

*. Trükitud juhendi loomine :)


Kommentaare ei ole: